Asigurarea ambarcatiunilor_IrisAG.ro

Asigurarea ambarcatiunilor de agrement: yacht, barci, nave

Protejarea investitiei facute intr-un yacht sau barca de agrement, se poate face prin asigurarea ambarcatiunilor. Aceast tip de asigurare cuprinde asigurarea navei, a motoarelor, asigurarea echipamentului, acoperirea pe timpul transportului si asigurarea de raspundere.

Primul pas in alegerea unei asigurari pentru ambarcatiunile de agrement, este sa intelegem complexitatea riscurilor si optiunile de asigurare disponibile.

Din ce in ce mai multi romani achizitioneaza ambarcatiuni de agrement, pentru un nou stil de viata. Pentru persoanele de succes, yacht-urile nu sunt doar investitii de mii de euro, ci reprezinta un mod de relaxare. O plimbare pe apa cu propria barca, este o ocazie de a scapa de stresul cotidian si de a petrece timpul cu prietenii si familia – totul in timp ce va distrati la soare.

In aceste conditii, piata romaneasca de yachturi, barci, motoare, accesorii este in crestere. Pe masura ce piata creste, la fel si riscurile aferente. Prin urmare, este extrem de important sa colaboram in gasirea unei acoperiri adecvate pentru protejarea investitiei intr-o ambarcatiune de agrement.

Ce riscuri acopera asigurarea ambarcatiunilor?

O mare parte a expunerilor este legata de progresele si automatizarea functiilor de navigatie. Pentru multi proprietari de ambarcatiuni, iesirea pe mare, este la fel de usoara ca plimbarea cu masina. Deci, poate fi tentant sa joci rolul capitanului de nava, chiar daca nu ai experienta sau permis adecvat de conducere. Neatentia sau lipsa de experienta a condus la cresterea numarului de accidente in care au fost implicate ambarcatiunile de agrement. La stiri vedem cum o barca a lovit in plin un caiac, sau cum o ambarcatiune de agrement s-a rasturnat pe Dunare.

Cum multe dintre yacht-urile/ barcile de astazi sunt personalizate pana la cele mai mici detalii si construite in functie de dorintele specifice ale clientilor, este logic ca si asigurarea ambarcatiunilor trebuie personalizata, in functie de riscurile la care sunt expuse.

In ceeace priveste acoperirea riscurilor, pe piata asigurarilor sunt doua modalitati de abordare:

  • Prima, este aceea in care Asiguratorul despagubeste toate daunele materiale si directe produse bunurilor asigurate, in perioada asigurata, cu exceptia celor excluse in mod expres.
  • A doua, vizeaza enumerarea riscurilor pentru care se plateste despagubire, cu exceptia excluderilor generale.

Luati in considerare o valoare declarata corespunzatoare la asigurarea ambarcatiunilor

In timp ce clientii ar putea fi familiarizati cu daunele materiale (similar asigurarea CASCO) care se pot intampla ambarcatiunilor – fie ca este vorba de corpul navei, motor, sau alte echipamente – multi trec cu vederea peste doua componente conexe.

In primul rand, trebuie sa va asigurati ambarcatiunea la o suma asigurata corespunzatoare. Costul repararii si inlocuirii componentelor yacht-urilor este in crestere, datorita atat tehnologiei utilizate, cat si fortei de munca.  O suma asigurata apropiata valorii de piata a ambarcatiunii, va protejeaza in caz de pierdere totala, sau  dauna total constructiva (daca costul reparatiei reprezinta mai mult de 3/4 din suma asigurata).

In cazul producerii evenimentului asigurat care cauzeaza daune partiale ambarcatiunii, Asiguratorul determina cuantumul daunei in baza costului reparatiilor sau inlocuirilor partilor componente avariate, din care se scade contravaloarea eventualelor recuperari. Nivelul maxim al acestor cheltuieli este cel practicat de importatorul oficial al marcii respective.

Daca in urma unui accident ambarcatiunea nu este reparata, masura despagubirii pentru pretentii ridicate pentru daune nereparate va fi deprecierea valorii de piata a navei in momentul terminarii asigurari, ca urmare a nerepararii daunei.

In al doilea rand, trebuie sa va protejati impotriva raspunderii pentru pagube produse tertilor (similar RCA). In timp ce nimeni nu doreste sa se gandeasca la asta in timp ce se relaxeaza la soare, in cazul unui accident va puteti confrunta cu cheltuieli materiale, juridice si medicale semnificative. Este important sa ne asiguram ca un client este asigurat corespunzator pentru aceste expuneri. De regula, limita de raspundere la asigurarea ambarcatiunilor, reprezinta ¾ din valoarea declarata / suma asigurata.

Detinerea unui Certificat international de conducator este o conditie esentiala la asigurarea ambarcatiunilor de agrement

Pentru cei care detin ambarcatiuni si doresc experienta de a fi la carma, este important sa detina o pregatirea adecvata. Prin acest proces, intelegem atat obtinerea certificatului de conducator de ambarcatiune de agrement, cat si experienta practica in andocare, navigare si gestionarea situatiilor de urgenta. 

Cu toate acestea, pentru proprietarii de mega yachturi, un capitan este esential (si deseori necesar pentru a obtine asigurarea). Angajarea unui echipaj calificat si certificat este cruciala pentru a o experienta de navigatie sigura pe tot parcursul calatoriei. 

Certificatele internationale de conducator de ambarcatiune de agrement se clasifica in functie de zonele de navigatie, dupa cum urmeaza:

a)clasa A – certificat care da dreptul titularului sa conduca ambarcatiuni pe ape interioare si in toate zonele maritime;

b)clasa B – certificat care da dreptul titularului sa conduca ambarcatiuni in zone maritime care sa nu depaseasca o distanta de maximum 12 Mm fata de coasta;

c)clasa C – certificat care da dreptul titularului sa conduca ambarcatiuni in zone maritime care sa nu depaseasca o distanta de maximum 6 Mm fata de coasta;

d)clasa D – certificat care da dreptul titularului sa conduca ambarcatiuni pe ape interioare.

Pntru asigurare yacht - zona de navigare trebuie declarata

Zona de navigatie este mentionata in certificatul de ambarcatiune de agrement si se completeaza in cererea de asigurare. Yacht-ul/ Nava este mentinuta in asigurare si in afara zonei de navigatie din Polita, daca se convine asupra unei prime suplimentare.

Ambarcatiunile de agrement, in functie de categoria de proiectare si dotarile aferente, pot primi autorizarea de a naviga in zonele de navigatie indicate mai jos:

a) M/0 – zona de navigatie nelimitata, corespunzatoare categoriei de proiectare A;

b) M/1 – navigatia in mari deschise, la distante pana la 200 Mm fata de locurile de adapost, precum si in mari inchise, corespunzatoare categoriei de proiectare A;

c) M/2 – navigatie la distante pana la 50 Mm fata de locurile de adapost, corespunzatoare categoriei de proiectare B;

d) M/3 – navigatie la distante pana la 20 Mm fata de coasta, corespunzatoare categoriei de proiectare B;

e) M/4 – navigatie maritima in apropierea coastei la distante pana la 6 Mm, corespunzatoare categoriei de proiectare C sau in zone adapostite (golfuri, rade), cu limite si in conditii stabilite de ANR in fiecare caz, corespunzatoare categoriei de proiectare D;

f) I – navigatie pe caile navigabile interioare (Dunare, rauri, lacuri) corespunzatoare categoriei de proiectare D.

Daca esti proprietarul unui yacht, solicita oferta si afla ce asigurare ti se potriveste

Oferta personalizata. Rapid. De incredere.

Te vom ajuta sa alegi riscurile si planurile de asigurare cele mai potrivite pentru asigurarea ambarcatiunilor.

Vei obtine mai repede oferta de asigurare dupa ce ne transmiti pe Email asigurari@IrisAG.ro, certificatul de inmatriculare al ambarcatiunii si cerficatul de conducator al ambarcatiunii. 

Ce probleme pot apararea la asigurarea yacht-ului, barcii, navei de agrement

Unii proprietari de ambarcatiuni de agrement se concentreaza adesea doar pe pretul asigurarii, nu neaparat pe conditiile de asigurare.  De aceea, va recomandam ca la incheierea unei asigurari sa colaborati cu un specialist care cunoaste bine piata si interpretarea conditilor de asigurare, pentru a lua o decizie in cunostinta de cauza.

Iata 8 probleme pe care va sugeram sa le aveti in vedere la asigurarea ambarcatiunilor de agrement:

1. Este ambarcatiunea asigurata daca este parcata in curtea casei dumneavoastra ?

Daca detii o asigurare de locuinta, se poate asigura si continutul sau alte bunuri detinute in proprietatea asigurata. Chiar daca barcile sunt bunuri si teoretic pot fi asigurate ca si continut odata cu casa, multe dintre societatile de asigurare exclud cuprinderea in asigurare a ambarcatiunilor.

Barcile de agreement, nu sunt asimilate bunurilor din locuinta, fiind definite ca ambarcatiuni cu lungimi cuprinse intre 2,5 si 24 m, si care au ca destinatie utilizarea in scopuri sportive si recreative.

Pentru ca yacht-ul/ barca sa fie asigurara daca o parcati acasa, trebuie ca in asigurarea ambarcatiunilor sa fie fie mentionata locatia si perioada de stationare pe uscat.  

2. Exista acoperire in afara limitelor de navigatie?

Se pot asigura ambarcatiunile de agrement care naviga pe Dunare, ape interioare navigabile, precum si pe mare, in limita prescrisa de Societatea de Clasificare.

Chiar daca asigurarea este valabilla in zona de navigatie admisa a ambarcatiunii, acoperirea este conditionata ca nava sa fie condusa de Asiguratul numit in Polita, sau o persoana competenta sa fie la bord si sa conduca Nava.

De asemenea, trebuiesc respectate conditiile de navigatie impuse de legislatia maritima sau prin certificate tehnice emise de experti maritimi autorizati.

3. Verificarea acoperirii de asigurare in functie de utilizarea ambarcatiunii

Navele de agrement sunt yacht-urile, velierele, salupele cu motor, precum si barcile cu motor, construite si echipate pentru calatorii de lunga durata, sau cele destinate activitatilor sportive si de agrement.

Navele de agrement se asigura printr-o conditie speciala de asigurare, complementara conditiilor de asigurare pentru navele comerciale, navele de pescuit si navele colectoare, pentru utilizarea in scop de agrement. Daca destinatia utilizarii ambarcatiunii se modifica ulterior, asigurarea incheiata in scop de agrement nu mai valideaza in caz de dauna. In plus, nu se acorda despagubiri, urmarea folosirii ambarcatiunilor in scopuri ilegale, braconaj, contrabanda, comert prohibit sau clandestine.

In cazul in care proprietarul permite inchirierea barcii si schimbarea utilizarii acesteia, asiguratorul trebuie sa fie notificat in prealabil, pentru emiterea unui supliment de acoperire. In caz contrar, orice inchiriere, sau utilizare comerciala nu sunt acoperite de asigurarea ambarcatiunii.

4. Majoritatea asigurarilor pentru ambarcatiuni nu acopera automat remorcile pentru barci

Majoritatea proprietarilor de barci acorda atentie intretinerii navei, dar uita adesea ca trebuie sa intretina si remorca in mod corespunzator. Pentru transportul barcii pe uscat este necesar ca remorca sa fie conceputa pentru a sustine sarcina ambarcatiunii. Daca barca nu este asezata corect pe remorca, intr-un echilibru perfect, aceasta se poate rasturna.

Majoritatea asigurarilor de baza pentru ambarcatiuni nu includ acoperirea unei remorci, dar aceasta poate fi adaugata la cerere.

5. Ambarcatiunea este asigurata pe timpul transportului (tranzitului)?

Prin plata suplimentara a unei prime de asigurare, asiguratorul poate extinde acoperirea si pe timpul cand nava asigurata este in tranzit pe cai rutiere, feroviare, navale, aeriene, inclusiv in timpul incarcarii/ descarcarii in/ de pe mijlocul de transport.

Transportul trebuie sa fie efectuat cu echipamente special destinate acestui scop, respectand legile, regulamentele si dispozitiile in vigoare.

Cand vine vorba de incarcarea/ descarcarea ambarcatiunii de pe mijlocul de transport, exista mult mai multe riscuri decat pare. De aceea, trebuie sa verificam daca asigurarea ambarcatiunilor pe care o alegem, are acoperire si pe timpul transportului (tranzitului).

6. Este obligatoriu ca ambarcatiune sa fie condusa de o persoana ce detine certificat de conducator?

Este o conditie de asigurare ca nava sa fie condusa de ASIGURATUL numit in Polita, sau de o persoana competenta.  Folosirea unui echipaj care nu are pregatirea corespunzatoare, este excludere din asigurare.

Eliberarea certificatului international de conducator de ambarcatiune de agrement se face de catre ANR (Autoritatea Navala Romana). Certificatele internationale de conducator de ambarcatiune se elibereaza daca solicitantul indeplineste conditiile de acordare prin examen sau din oficiu.

Pentru obtinerea unui certificat international de conducator de ambarcatiune de agrement candidatul trebuie:

a)sa aiba varsta minima de 16 ani;

b)sa fie apt din punct de vedere medical, prezentand in acest sens un certificat medical care sa ateste starea de sanatate, in special din punct de vedere al acuitatii vizuale si auditive;

c)sa indeplineasca cerintele de pregatire si vechime prevazute de lege;

d)sa faca dovada absolvirii cursurilor de pregatire.

A se vedea si REGULAMENTul privind obtinerea certificatelor internationale de conducator de ambarcatiune de agreement.

7. Ce documente sunt necesare pentru asigurarea ambarcatiunilor de agrement

Asigurarea ambarcatiunilor incepe cu completarea cererii/ chestionarului de asigurare. Dintre documentele solicitate de asigurator, cele mai uzuale sunt: certificatul de ambarcatiune de agrement, certificatul de conducator de ambarcatiune de agrement si contractul de vanzare – cumparare. Se mai pot solicita fotografii ale ambarcatiunii sau inspectia de risc.

Inainte de a incheia polita de asigurare pentru ambarcatiune, trebuie sa cunosti raspunsurile cel putin la urmatoarele intrebari:

  • Unde folosesti barca de agrement?
  • Cat timp folosesti barca pe apa si cat timp sta pe uscat?
  • Care este valoarea declarata de asigurare a barcii de agrement, impartita pe corp nava si motor?

8. Masuri preventive pentru asigurarea ambarcatiunilor de agreement

Indiferent de asiguratorul ales, cititi cu atentie definitiile si excluderile, pentru a intelege ce este si ce nu este acoperit.

Pentru a beneficia de o distractie pe apa fara evenimente, recomandam asiguratilor nostri IrisAG.ro, urmatoarele:

  • Echipati corect nava cu obiectele necesare pentru a mentine siguranta si functionarea.
  • Verificati prognozele meteo inainte de a va aventura pe apa.
  • Sa cunoasteti si sa respectati legile traficului maritim.
  • Acordati o atentie deosebita atunci cand incarcati ambarcatiunile, distribuiti greutatea uniform si nu supraincarcati.
  • Aveti grija la inotatori, animale si obstacole atunci cand va aflati in ape putin adanci.
  • Nu folositi niciodata barca cand ati consumat alcool.
Articole anterioare

Lasa un comentariu